​Fysioterapi & Træning Haderslev I/S • CVR:  38560891

Hvordan foregår massage?​

​En massagebehandling foregår på den måde, at klienten først beskriver det konkrete problem (hvis der er et problem - nogle klienter ønsker blot at få en afslappende velværemassage) og derefter bliver klienten udspurgt med henblik på at afdække eventuelle sygdomme eller andre forhold, som kan have betydning for massagen. Klienten bliver bedt om, at afklæde sig i det omfang det er nødvendigt, lægger sig på massagebriksen, og dækkes af med lagen og håndklæde således, at kun det område, som skal masseres bliver afdækket.

Hvordan virker massage?

Massage er en oldgammel videnskab og kunst. Mennesket har i århundreder intuitivt forstået, at hænders berøring af kroppen kan fremkalde dybe ændringer i krop og sjæl. Længe før man blev afhængig af medikamenter og højt udviklet teknologi til sygdomsbekæmpelse, anvendte man massage til at helbrede både fysiske og sjælelige lidelser ofte sammen med urter og planteudtræk. Massage har stor positiv virkning på muskulaturen samt kroppens bløde væv. Massage hjælper til at fjerne spændinger og give ømme muskler smidighed igen, den forbedrer blodcirkulationen og hjælper således blodkarsystemet med at bringe ilt og næringsstoffer til celler, væv og de indre organer når det kommer til at bekæmpe stress, angst og depression kan en jævnlig massage også have en effekt. Efter at have gennemgået flere massagestudier, konkluderede Touch Research Institute, der hører under University of

Miami School of Medicine, at massage virker lindrende på angst og depression ved at påvirke kroppens biokemi. Bl.a. har man undersøgt niveauerne af stresshormonet kortisol hos 500 personer med stressrelaterede problemer, og der kunne man se, at massagen sænkede niveauet med op til 53 procent, og samtidig steg niveauet af neurotransmitterne serotonin og dopamin, der kan reducere stress.

Smerte
Regelmæssig massage, hvor der bliver løsnet op for stive muskler, og hvor blodcirkulationen bliver stimuleret kan lette smerter fra for eksempel sportsskader, hovedpine og gigt, hvilket kan reducere forbruget af smertestillende medicin. I et studie fra 2003 så man, at massage mod rygsmerter mindskede behovet for smertestillende medicin med 36 procent.

Immunforsvar
Fordi massage kan mindske niveauet af stresshormoner, der kan have en negativ
indflydelse på immunforsvaret, har massage også en positiv effekt på immunforsvaret. For eksempel fandt amerikanske forskere ud af, at collegestuderende, der var stressede på grund af en kommende eksamen, havde et bedre immunforsvar og mindre angst, når de fik massage.

Musklerne
Det, at musklerne bliver masseret godt igennem efter hård træning, er med til at sænke niveauet af inflammation. Dermed kan det hjælpe musklerne med at komme sig hurtigere ligesom det midlertidigt kan afhjælpe ømhed.

Er der bivirkninger ved massage?

Der kan forekomme mindre bivirkninger efter behandlingen, så som:

•Døsighed
•Ømhed og rødme på behandlede områder
•Tørst
•Forbigående svimmelhed

Hvorfor vælge en fysioterapeut, når du skal have massage?

​Din fysioterapeut har gennemgået 3 1/2 års uddannelse, hvoraf massage er et af de helt store fag. Din fysioterapeut spørger ind til dine smerter og spændinger, og er uddannet til at vide, hvornår massage ikke er den bedste løsning. I sådanne tilfælde kan vi rådgive i relevante øvelser, der kan udføres i kombination med et forløb med massage, eller om der skal en lægefaglig vurdering til før massage bør effektueres.

Du kan med tryghed vælge massage hos din fysioterapeut, vi kan med vores erfaring og viden sikre dig høj kvalitet i behandlingen.

"Vi har et uddannet og erfarent personale, som tilbyder den rette behandling og vejledning på højt fagligt niveau"

Telefon:​

Adresse: